SAS Data Historie
Ledende inden for Informations
Teknologi i 45 år
Selskabet blev grundlagt, da Scandinavian Airlines System (SAS) erhvervede den
første computer i 1958.
I 1963 fandt den officielle åbning
af det store databehandlingscenter sted i København Lufthavn. Den nye
databehandlingsafdeling fik navnet Data Services, og den havde
tre computere til sin disposition, samt terminaler spredt over hele
verden. 400 billetbestillings- maskiner var direkte koblet til computerne i
Data Services.
Det første avancerede system for
data kommunikation blev installeret i 1974, og de første Personlige Computere
(PC) blev indkøbt i 1981. I halvfemserne sikrede et verdensdækkende netværk
hurtig og effektiv kommunikation, og SAS's check-in procedurer ved skrankerne
blev suppleret med Selv-betjenings "express check-in"
via automater. Alle systemer blev udviklet og implementeret af Data Services,
som på det tidspunkt hed Scandinavian Airlines Data.
Endnu en milepæl blev nået
den 1'ste December 2000. Selskabets nye navn, Scandinavian IT
Group, blev lanceret for at klargøre selskabets fortsatte rolle som
leverandør i SAS, og samtidigt fremhæve det øgede fokus på det
hurtig voksende marked for fremtids sikrede IT løsninger i den globale
luftfarts industri.
Selskabet blev overtaget af Computer Sciences Corporation (CSC) 1'ste februar
2004. Navnet blev ændret til CSC Airline Solutions.
Milepæle i selskabets historie
Scandinavian Airlines System har
altid været banebrydende når det drejer sig om at udnytte moderne teknik.
Det samme gælder for Informationsteknologi, eller som man plejede at kalde
det - Elektronisk Data Behandling (EDB).
Her følger nogle begivenheder
gennem årene:
1947
Booking's rotor-system blev implementeret.
1949
Hulkortmaskiner blev taget i brug til bogholderiopgaver.
1958
Det første EDB-system: "Space Availability System" (SPAS). blev
implementeret.
1958
RTPR -systemet, Reservations Transmission & Processing of Reservations
indføres for pladsreservation med navnekontrol på hulkort.
1961
SAS lancerer det første "ZEBRA" passager - & laste-kontrol system
i
verden.
1961
IBM RAMAC 305 introduceres for Seat Inventory i Passenger Seat Space Control.
1965
"SASCO I" - et Europæisk terminal system bliver installeret
med IBM 1410-maskiner.
1966
12. September bliver "SASCO Fortet", et computercenter i København
(Kastrup) indviet.
1968
Det globale netværk indvies.
1971
Terminal netværket - Telcon 1 - implementeres med Collins-terminaler.
1973
Telcon 3-netværket implementeres med Stansaab's Alfaskop (må ikke forveksles
med nutidens Alfaskop) som arbejdsstationer.
1983
SAS DATA bliver en uafhængig division i SAS.
1983
Den personlige computer - PC - kommer ind.
1980'erne
Distribuerede systemer bliver udviklet overalt i SAS med eller uden SAS DATA
som leverandør.
1988
SAS DATA bliver organiseret i tre ligeværdige afdelinger. En "Søster
Doktrin" bliver formuleret.
1990
SAS DATA bliver formelt opdelt i tre private selskaber (underordnede selskaber
i SAS), hver med sin egen direktør og bestyrelse. Navnet "Scandinavian
Airlines Data Group" bliver valgt.
1994
Scandinavian Airlines Data Group ( SDG ), bliver valgt til den mest effektive
data central i de Nordiske Lande af analyse instituttet COMPASS.
1997
SDG bliver reorganiseret til et selskab med een direktør,
stationeret i Danmark. De tre selskaber eksisterer stadig, men kun som
en lovformelig formalitet.
December 2000
Scandinavian IT Group (SIG) bliver lanceret som det nye navn for SIG,
for at fremhæve udvidet ekstern markedsførelse af produkter og
tjenester.
August 2003
SAS's bestyrelse har i dag bedt SAS Gruppens og Scandinavian IT Group's
(SIG) ledelse om at undersøge markedet for potentielle købere af SIG.
Februar 2004
Scandinavian IT Group bliver en del af CSC (Computer Sciences
Corporation). Det lovformelige navn bliver ændret til CSC Airline
Solutions.
Læs
mere her