SAS DATA Museums Projekt
Vi eftersøger...
Billederne i højre
side er de billeder vi har af
enheder vi mangler til vor planlagde museumsudstilling. Vi mangler også enheder
vi ikke har billeder af. Det er terminaler som kun findes i Brasil og Japan.
Dem vender vi tilbage til, tilsidst på denne side.
Billede 1 viser Agentset og Keyset,
som blev
benyttet til henholdsvis SAS Airline Reservation og Check-In. (~1960)
Billede 2 viser den første
SAS Alfascope terminal model 3100. Et teknisk vidunder i 1974.
Billede 3 viser Lorentz Fjernskriver
uden
deksel. Kan gendkendes med deksel på den karakteristiske farve. (~1958)
Billede 4 og 5 viser en Papir Strimmel Sender
kaldet T-91 (Siemens~ 1958).
Billede 6 viser Telegramcentralen i København
1965. Den røde pil peger på rekken af T-91' ere.
I Brasil var al import forbudt. Det
gjaldt også vore
SASALFA terminaler. VARIG Airline lavede sine egne "TEVAR" terminaler
af skrottede flydele. I et fint samarbejde med SAS DATA specialister, udviklede
VARIG (Zuwick og Otto Fertsch i Porto Allegre) TEVAR Terminaler der kunne
kommunikere med SAS's systemer v.hj.a. SASALFA protokollen. Disse terminaler blev benyttet af SAS kontorer i Sao Paulo,
Rio de Janeiro og i respektive lufthavne. Hvor er de nu?
I Japan, i Narita Lufthavn, blev SAS passagerer
handlet af All Nippon Air (ANA) ansatte. Dette blev udført manuelt ved hjælp af
passagerlister der blev sendt til Narita Lufthavn hver dag fra København Data Center.
All Nippon Air programmører udviklede, i tæt samarbejde med specialister fra SAS
Data, software der gjorde det muligt at lave Check-In i SAS's systemer fra ANA
terminaler via ANA Systemer (Host-to-Host). Hvor er disse terminaler i dag?
Ved du noget om hvor nogen af disse enheder
kan befinde sig, venligst kontakt os!
Helge Grimstad